Zákaznická podpora:+420 606 449 450

Jak začít prodávat na amazonu

Krok po kroku  jak na amazon 


Dva způsoby prodeje: Existují dva způsoby jak prodávat vaše zboží na amazonu. Obě možnosti lze využít zároveň, navzájem se nenegují. Každý způsob má své plusy i mínusy, pojďme si je společně rozebrat. 

Ano, prodej na amazonu je velmi specifický 

Fulfilled by Amazon (FBA)

FBA metoda znamená, že vy pošlete vaše zboží do amazonu a o zbytek se nestaráte. Když se vaše zboží prodá, amazon se postará o zaslání zboží zákazníkovi. - za tento servis platíte amazonu měsíční poplatek (odkaz na fee page), a zároveň platíte za uskladnění amazonu, tzv storage fee a fulfilment fee. (odkaz na fee page). 


Amazon FBA je ideální formou pro někoho, kdo nemá vlastní sklad v USA a rád tyto logistické záležitosti přenechá amazonu. Amazon se zároveň postará o zákaznickou podporu. Amazon FBA. Díky amazon FBA je vaše zboží součástí PRIME programu pro zákazníky amazonu, který garantuje doručení zboží do 48 hodin a nejen diky tomu se těší velké oblibě. Díky této výhodě, a mnoha dalším je PRIME zboží první volbou pro desítky milionů zákazníků amazonu. Což je opět další výhoda, kterou vaše zboží získá. 

Fulfilled by Merchandiser (FBM) 

FBM metoda znamená, že vy jako prodejce posíláte prodané zboží sami zákazníkovi. 


Tato metoda se může prodražit, obzvlášť pokud posíláte zboží z České republiky nebo Slovenska do Ameriky. Většina mých klientů přešla na FBA formu, protože FBM forma se může stát velmi nákladnou kvůli vyšším cenám za poštovné jednotlivých kusů. 


Na druhou stranu ušetříte za storage a FBA fees, takže opravdu záleží na individuálním produktu a postoji prodejce. 

Pro oba způsoby prodeje záleží na objemu a váze produktu, jeho trvanlivosti, a dalších parametrech. Se svými klienty řeším produkty individuálně, a společně vyhodnotíme jaký způsob je výhodnější na základě kalkulací a propočtů.   

Jak začít prodávat na amazonu 5 - kroků: 

Prodej na amazonu krok po kroku

Analýza amazon trhu  

Analýza trhu je klíčová pro prodej na amazonu. V tomto kroku zjistíme poptávku po vašem produktu, provedeme analýzu konkurence, zjistíme jakým způsobem můžeme odlišit váš produkt od ostatních a jakým způsobem ho můžeme zviditelnit. 

Založení prodejního účtu 

Pro založení prodejního účtu je potřeba pár oficiálních dokumentů: 

  • Bankovní účet 
  • Platební kartu 
  • Občanský průkaz nebo cestovní pas
  • Bankovní výpis pro ověření identity
  • Telefon 


Po založení účtu, pro ověření totožnosti, amazon občas požaduje e-meeting se zástupci firmy pro ověření totožnosti. Není to nic složitého, ale jsem schopný a ochotný se meetingu zůčastnit a pomoci s jeho kladným vyřízením. 


Poté si už jen vyberete, zda zvolíte profesionální plán za zmíněných $39.99 měsíčně, anebo individuální plán za $0.99 za každý prodaný kus. Druhá zmíněná možnost, individuální plán je tedy finančně výhodnější možností, pokud prodejce prodá méně než 40 jednotek měsíčně. Já osobně individuální plán nedoporučuji, jelikož má určitá omezení pro marketing a další limitace. 

Zalistování produktu 

Toto už je disciplína, kterou pro klienty dělám čistě já. Zde již jde o precizní práci za použití klíčových slov, dodržování délky názvu stanovenou amazonem, výběr kategorie, implementace klíčových slov do popisů produktů, které jsou opět specifické. 


Pro zalistování produktu je tedy třeba následující: 

  • Identifikátor produktu (EAN, GTIN UPC)
  • Cena, rozměry, parametry, vlastnosti
  • Název, kategorie, popis, obrázky, dlouhy popis
  • Klíčová slova, zaměření

Na amazonu, narozdíl třeba od Google vám po zadání termínu do vyhledávače vyskočí desítky až stovky produktů. Všechny produkty nabízí de facto to stejné. Takže odlišení se úvodní fotkou, názvem, textem, určitou přidanou hodnotou a dalším, je klíčové pro úspěch právě vašeho produktu. Proto na každém ze zmíněných atributů nesmírně záleží. Je proto třeba využít všech dostupných způsobů, které amazon nabízí do maxima a v nejvyšší možné kvalitě. Se svými klienty alokujeme poměrně velké množství času právě do definování konkurenčních výhod a poté jejich vizuální aplikaci do listingu produktu. 

Nedílnou součástí zalistování produktu jsou produktové fotografie. Ty společně s klienty připravíme po definování všech hodnot, výhod, a vlastností produktu. Produktovky musí být ztělesnění textu produktu do vizuálu. Zákazník musí dostat stejnou “message” z textu, tak z fotek. Musí tam být synergie - každý zákazník je jiný, někdo raději čte, někdo kouká na vizuály, ale to vnímání produktu musí být stejné, ať už si zákazník vybere jakýkoli z těchto dvou. 

Produktové fotografie 

Připravit fotografie produktu pro listing na amazonu je klíčový. Většina zákazníků amazonu používá aplikaci na telefonu. To je důležité vzít v úvahu při vytváření produktových fotografií. Správná kombinace vizuálů a info grafiky je zásadní pro potenciální úspěch produktu. 


Amazon má určité specifikace a požadavky jako je bíle pozadí na úvodní fotce, ideálně čtvercové fotografie o rozměru 2000 x 2000pxs a podobně. Standardně klientům připravuji podklady pro focení, aby byly fotografie produktu v souladu s pravidly amazonu a zároveň byly konkurenceschopné. 


Zviditelnit se zákazníkům

Na amazonu je velká konkurence, tudíž klíčem k úspěchu je být vidět. Být na očích zákazníků je možné docílit více praktikami, ale obecně je známo že tato trojice faktorů je základem k úspěchu: Cena, reklama, způsob zaskladnění


Nabídnout produkt za konkurenceschopnou a férovou cenu je základ všeho. Vypočítání optimální ceny zpravidla provádím s klienty na základě několika faktorů společně s očekávání klienta. Cena produktu však ve všech případech musí být nastavena tak, aby ji zákazník již na první pohled považoval za férovou a atraktivní. 


Druhým krokem je reklama. Reklama na amazonu je důležitá součást vstupu na trh, avšak není podmínkou. Jeden z mých klientů vyrábí a prodává unikátní nástroj, který si zákazníci najdou organicky, aniž by se alokovaly velké zdroje do reklamy. Avšak, pro většinu běžných produktů je to nedílná součást strategie při vstupu na amazon. 


Třetím faktorem je způsob zaskladnění. Jak jsem již zmiňoval v úvodu, způsob jakým se zboží dostává k zákazníkovi je zásadní. Zde se dostáváme na porovnání FBA (fulfilled by amazon) a FBM (fulfilled by merchandiser). Zatímco program FBA zajístí, že zákazník má zboží u sebe nejdéle do 48 hodin od objednání, funkce FBM zpravidla trvá déle, to jak dlouho trvá je čistě na prodejci a jeho způsobu dopravy. 


A proč je toto tak důležíté? Amazon má program pro svoje zákazníky, který se nazývá Amazon PRIME, služba PRIME stojí xxx dolaru (odkaz na stranku) a zákazníkům nabízí všechny služby zdarma včetně veškerého poštovného, a právě i garantuje dodání do dvou dnů od objednání. Jelikož si většina zákazníků amazonu již zvykla na tento komfort, očekávají to všude. Takže pokud vaše zboží posílate z ČR, SR nebo odkudkoli, a zákazníkovi by mělo přijít za 14 dní, je možné, že si tento nákup rozmyslí. A to zcela opomíjím fakt, že spousta zákazníků amazonu má již zaškrtnutý filtr pro zobrazování pouze PRIME zboží, což váš produkt zásobený formou FBM (odkaz na cast clanku s FBA) zcela eliminuje.. 



Sbírání reviews a umísťování se na result page 


Výše popsané body jsou nesmírně důležité, avšak to je pouze jen začátek celého fungování na amazonu. Zde práce teprve začíná. Musíme si uvědomit, že amazon marketplace je živý organismus, který mění umístění vašich produktů na result pages podle mnoha faktorů. Prokliknutí na váš produkt, zakoupení produktu, počet zobrazených obrázků, počet reviews, “známka” reviews, apod. 


Dle vyhledávaných výsledků a umísťování se je také dobré upravovat a pozměňovat texty, klíčová slova, popřípadě i obrázky u produktů. 


Nedílnou součástí celého tohoto procesu je i sběr reviews (hodnocení), pokud možno pozitivních. Reviews píší zákazníci, kteří si váš produkt zakoupí. “Známka” hodnocení se odvíjí zpravidla podle toho, jaký dojem a zkušenost měl zákazník z vašeho produktu. Reviews mají dva hlavní významy. Zaprvé, slouží potenciálním zákazníkům jako “poradce” při výběru zboží a zásadně mohou ovlivnit jeho rozhodování. Zadruhé, slouží amazonu, který vyhodnocuje reviews a dle toho váš produkt doporučuje dále, anebo naopak tlumí jeho dosah. 


Způsobů jak pobídnout zákazníky pro zanechání hodnocení na váš produkt je několik, každý prodejce praktikuje jinou metodu, někteří třeba i žádnou.. Své metody diskutuji přímo se svými klienty, metody pak aplikujeme i na jejich produkty. 

Chcete prodávat na amazonu, ale nevíte jak? Napište mi o nezávaznou schůzku a můžeme se o tom pobavit.